Wednesday, November 17, 2010

Favelas si Amazon sau un colt de America de Sud in Romania

Am fost in Delta. Iarasi. Si tot la nea Gica al nostru, lipoveanul care foloseste "ă"-ul doar pentru cuvinte urmate de multe semne de exclamare de genul "mă!", "dă!", "fă!". Lipsa "ă"-ului din orice cuvant ii da un farmec aparte exprimarii prin articularea substantivelor cu articol hotarat acolo unde nu e cazul. Astfel ca "am prins o ştiucă" devine "am prins o ştiuca" si "scoate alea din barcă" devine "scoate alea din barca". Motivul pt care nu e fanul declarat al "ă"-ului o fi, probabil, lipsa lui din rusa. (lipovenii fiind un fel de rusi de felul lor) Tot de la el am auzit de "câiniinoţi, crucea mamii lor" si de "niste labagii - ecologistii". "câiniinoţi" sunt de fapt enoţi si am avut ocazia sa vedem un astfel de raton al Deltei urmarit de potaia lu' nea Gica. Dupa ce a alergat ratonul, potaia s-a ales cu numele de scena de "cainele Curaj" (pt cine era fan Cartoon Network acu' ceva ani). De ce sunt ecologistii niste labagii in viziunea lipoveanului? Pt ca viata in Delta e la fel ca peste tot: diverse nuante de gri - nu e totul delimitat de alb si negru. Pentru ca un ecologist te poate intreba pe tine, turist, daca ai vazut vreo turma de mistreti si dupa 2-3 saptamani sa auzi ca a condus un grup de vanatori care i-au impuscat pe toti. Sau ca in plasele "de carpa" nu se mai prinde niciun peste motiv pentru care toti pescarii Deltei au migrat spre setci si monofilamente interzise. Si tot pe nea Gica l-am vazut cu ochii mei aruncand in balta orice peste prins in setca mai mic decat palma. Am avut ocazia in astea patru zile sa vedem live cum se intinde o setca, cum se strange si cum "se bate". Tot de la mosul nostru am aflat ca stiuca se poate mulge de icre, pe undeva pe langa branhii si ca "n-o mulg eu, o mulge la cherhana si stiuca tot nu ajunge la vanzare, la oras, cu icre in ea". Iar intre baietii de la cherhana si cocalarii care ti vand in piata rosii si castraveti nu e nicio diferenta; niste intermediari ordinari ca sa nu zic bisnitari - "morocani", pt ca pestele iese din apa la 3 Roni/kg si ajunge in Auchan la 8,5, in cazul carasului. Vazut din afara, lipoveanul nostru e un braconier ordinar si ecologistii sunt painea lu' D-zeu. Realitatea e insa alta: mosu' n-ar face asta daca ar avea alternative. Cu noi a pierdut 4 zile si i-am dat 500 de grei plus 90 (cand a bagat benzina) plus 40 de litri de motorina. Si el, in schimb, ne-a dat vreo 40 de kg de peste, ne-a dus din Murighiol pe Litcov si-napoi, ne-a dat doua paturi pe barcuta lui unde am dormit, ne-a facut mancare si ne-a scos zilnic la activitatile lui pescaresti in scop de cascat gura sau tras in poza. Financiar, pentru el au fost 4 zile bune, dar cate astfel de 4 zile bune are pe an avand in vedere ca turistii nu prea se calca in picioare in perioada de iarna/primavara. Pe de alta parte, ecologistu' e tot lipovean. Tot om al Deltei care iese la pescuit tot cu setca. Pe langa pescuit are si un salariu stabil sau o barca si benzina platita de ONG-ul la care activeaza. In plus ii mai cade, din cand in cand, si cate o spaguta insotind vreun grup de "vanatori de la oras". Vazand toate astea va intreb care e inger si care drac? Fiecare incearca sa supravietuiasca cum poate intr-o tara in care saracia face ca in centrul Tulcei, sa vezi o brigada de meninos de rua. Ce-s aia? Aia, adevaratii, sunt copii ai strazilor din America Latina care fura orice le cade in mana sau e facil de luat. Ai nostri, sunt niste puradei sau mini-zlatarese care se apucasera sa traga de geanta unor pustoaice in plin centrul orasului. Pana la urma cocalaru ala mic, de le insotea pe zlatarese, a reusit sa traga un şal de la gatul unei pustoaice si sa fuga cu el. A fugit e mult spus, pt ca n-a apucat decat sa traverseze strada pana sa punem mana pe el. A dat el drumu' la şal da' tot a luat 2 capace de la Generalu' care, in final, l-a trecut si printr-un gard viu. Si toate astea ziua-n amiaza mare intr-o zona in care toti trecatorii se faceau ca ploua.

No comments:

Post a Comment